I believe love is the answer and I believe that love will find a way!

Blessid union of souls - I believe (World trade center tribute)

"It was reported that my brother john was the capten of american airlines flight 11, witch was hijacked. I keep locking at the coornfeeld behind me hoping that my brother comes walking on out."

Jag kollade runt lite på klipp på youtube och fann en låt som jag lyssnade väldigt mycket på efter 11 september attacken i USA. Det är nog den sorligaste låten som jag hört och jag kan inte göra så mycket annat än att börja storlipa när jag hör den och speciellt inte när jag ser på videon till den eller tänker tillbaka på det hemska som hänt.

"People were jumping out of the world trade center, jumping out, because they don't know what to do."

Jag minns att jag kom hem från skolan. Jag var tio år och satt och zappa framför teven i mammas lägenhet på mandelvägen i sävast. Jag satt i vår röda sackosäck (?) och skulle som vanligt kolla på nickelodeon eller någon annan barn kanal.

"People who were on those planes, they had just beginned there lives like children."

På något sätt fastnade jag på nyheterna. Jag, som tioåring, satt och såg på nyheterna. Jag kan tänka mmig att jag inte var så intresserad om nyheterna i världen med tanke på att det knappt finns något intresse för detta idag. Det var antagligen något som fastnade när jag zappade förbi kanalen och jag kunde inte slita mig ifrån teven utan såg allt och lyssnade på alla kommentarer även om de var på engelska utan text och jag inte kunde så pass bra engelska att jag förstod vad de sa.

"My children are five and eight years old and think that mummy's still at work. If anyone see her, then please call us. Please look at the picture and call. Thank you"


Jag såg hur ett av flygplanen hade flygit in i ett av world trade centers torn och det var fullt med rök. Sedan såg jag LIVE hur det andra tornet träffades av ytteligare ett flygplan. Som tioåring satt jag där, själv, framför teven och storgrät. Jag visste knappt vad som hänt men ändå satt jag där och grät.

"In case I don't see you again, I want to let john know that I love you very very much. The plain has been taken over by hijackers."

Detta berör mig än idag. Jag tycker hela händelsen var hemsk men jag lider även med de som aldrig mer fick träffa sina föräldrar eller andra närstående släktingar. Jag tycker verkligen synd om alla som hade något med world trade center att göra. Vissa tycker bara att det är hemskt men hos mig sitter det djupare än så. Jag menar verkligen vad jag säger och än idag kan jag börja gråta om jag bara tänker på detta händelseförlopp. Detta är en sak som kommer sitta kvar i själen resten av mitt liv.

"And now if you join me in a moment in silece. Thank you very much. May god bless the victims and familys in america"




Måste bara säga att jag tycker att texten och hela låten med piano osv gör den otroligt fin. Texten kan få en att fundera på  vad som verkligen betyder något och vilken mening allting har, vilket jag tycker är väldigt stort för en liten låt.

"Walk blindly to the light and reach out for his hand
Don't ask any questions and don't try to understand
Open up your mind and then open up your heart
And you will see that you and me aren't very far apart.

Violence is spread worldwide and there's families on the street
And we sell drugs to children now
Oh, why can't we just see
That all we do is eliminate our future
With the things we do today?
Money is our incentive now so
That makes it O.K.

I've been seeing Lisa now
For a little over a year
She said she's never been so happy
But Lisa lives in fear
That one day daddy's gonna find out she's in love
With a nigger from the streets
Oh how he would lose it then but
She's still here with me.

'Cause she believes that love will see it through
One day he'll understand
And he'll see me as a person
And not just a black man.

'Cause I believe
That love is the answer
I believe
That love will find the way"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0